kpiona

  • ۰
  • ۰

مرتبه آموزش و پرورش در علم

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 6

مرتبه آموزش و پرورش در تولید علم (تعلیم و تربیت )

تربیت در ایران باستان به سه منظور بوده است:

۱- خدمت به اجتماع.

۲- خدمت به خانواده و رفع مسئولیت از پدر و مادر.

۳- بهبودی حال و برتری بر دیگران.

بنابراین میتوان گفت که هدف اساسی همان تربیت دینی و اخلاقی است که به صورت انجام دادن وظایف خانوادگی و اجتماعی و پیشرفت شخصی تحقق می یابد. سازمان آموزش و پرورش در طی چندین هزار سال به یک حال نبوده است پس نمیتوان گفت که سازمان واحدی در این دوره وجود داشته است اما خانواده و آتشکده و آموزشگاههای دربار مراکز مهم تعلیم و تربیت در این دوره به شمار می آمده اند. در دورهی ساسانی دانشگاههایی نظیر جندی شاپور نیز بر این مراکز افزوده می شود. در دانشگاه جندی شاپور که در قرن سوم میلادی به دستور اردشیر بابکان تاسیس شد کتب علمی و ادبی را که از هند و یونان آورده بودند به پهلوی ترجمه کردند و پزشکانی را از یونان برای تدریس در این دانشگاه به کار گماشتند. این دانشگاه تا اواخر قرن سوم هجری وجود داشت و یکی از مراکز بزرگ علمی و فرهنگی آن روزگار بود. کودک تا پنج سالگی در خانواده و در میان زنان تربیت میشد و آموزش دینی و علوم و فنون در سن هفت تا پانزده سالگی که آن سن را تمیز عقلی می نامیدند انجام میگرفت. روش عمده آموزش و پرورش، شفاهی و حفظی و تلقینی بود و گاه نیز مطلوب نادرستی را به کودکان تلقین میکردند. به طور مثال به اطفال تلقین میشد که شاه به خواست خدا و موهبتی الهی بر تخت سلطنت نشسته و نمایندهی او بر روی زمین است و برحسب اراده ی او امور کشوری را سامان میدهد. بنابراین همگی باید چشم بر حکم و گوش بر فرمان او نهند و او را تا حد پرستش دوست بدارند. آموزش و پرورش که شمه ای از آن را بیان کردیم بیشک دارای محاسنی بود که از مهمترین آنها می توان ایجاد روحیه گذشت و سعه صدر و علاقه به علوم و فنون را نام برد و این دو جنبه سبب شد که مردم این سرزمین در دوره هایی از تاریخ، امپراطوری بزرگی را ایجاد و ارائه کنند و در پیشبرد دانش و هنر سهیم باشند. اما از سوی دیگر نظام تربیتی ایران باستان به ویژه در سالهای پیش از ظهور دین اسلام دارای عیب هایی بود که مهم تر از همه طبقاتی بودن آموزش و پرورش و ایجاد روح فرمانبرداری از قدرتمندان و پیروی کورکورانه از حاکمان را میتوان ذکر کرد. این نوع تعلیم و تربیت همراه با ستمگریها و تندرویهای حاکمان دورهی ساسانی، به سقوط این سلسله منجر شد و ایرانیان را برای پذیرش دین جدید آماده ساخت. (۸)

تعلیم وتربیت در اسلام:

تعلیم و تربیت اسلامی با نزول قرآن تولد یافت و پیامبر اسلام (ص) که پروردگار او را به نیکی تربیت کرده بود، معلم و مربی آن شد. توالی این دو رویداد میمون و مبارک پرده از یک راز برمیدارد و آن اهمیت بسیار بالا یا کلیدی بودن دو عنصر برنامه و معلم در مجموعه نظام تربیتی اسلامی است. این سخن هرگز به معنی سبک انگاشتن دیگر عناصر نیست بلکه دقیقا تأکید بر این نکته است که این دو یعنی برنامه و معلم در حکم عود استوار این خیمه ی بلندند. معلم، نقش برگشت ناپذیر و غیر قابل انکاری در چرخه ی آموزش ایفا می کند، معلم کانونی است که چرخه ی آموزشی بر محور آن می چرخد و قوام و دوام این چرخه به موقعیت و جایگاه معلم بستگی دارد. به همین دلیل معلم مقام رفیع وارزشمندی را به خود اختصاص داده است. از این رو در روایات و مستندات دینی ما، بر نقش معلم و جایگاه وی به طور جدی تأکید شده و کار او را همانند نقش پیامبران و مصلحان الهی شمرده اند. مسلمانان بحثهای جستجوگرایانه ی خود را از قرآن که اولین و مهمترین سند مدون تعلیم و تربیت است آغاز کرده اند و همین منبع بود که دروازه های علوم و دانش را در معنی عام کلمه، که اعم از علوم شرعی و مذهبی و نیزدستاوردهای مادی و تجربی است به روی آنان گشود. مقصود آن است که مسلمانان با الهام از قرآن و به ویژه اولین آیات وحی، در زمینه ی علوم و معارف بشری به یک بینش یا دیدگاه کاملاً تازه و بی سابقه رسیدند و آن مسأله اتحاد یا وحدت در علوم بود. در این بینش، علوم ودانش های مختلف همه از یک منبع، که همان فیض بخشی خواست الهی است سرچشمه می گیرند؛ بنابراین نه تنها با یکدیگر در تضاد نیستند بلکه همانند هم هستند بدین سان برنامه و محتوای آموزش اسلامی متاثر از این دو عنصر یا دو مقوله از شناخت بوده و شواهد تاریخی، حداقل در قرون اولیه به خوبی موید آن است. اما برخی از ضرورتهای زمانی و مکانی و همچنین زیربنایی بودن مسائل دینی موجب شد تا این دانش در اولویت قرار گیرد و توجه بیشتری به آن مبذول شود. و بعد از آن علم حدیث و تفسیر و فقه اضافه شد و آن گاه نوبت به علوم ادبی رسید و آموزش و تدریس علوم اکتسابی اعم از نظری و تجربی به تاخیر وارد برنامه ی درسی و نظامی تربیتی اسلام شدند. و از جمله این علوم که در اوایل ظهور اسلام به برنامه ی درسی افزوده شده است تاریخ، روانشناسی، جامعه شناسی، اخلاق، زبان شناسی، جغرافی، منطق و جز آنها را باید نام برد. همچنین تعلیم و تربیت که نخست درسهایی همچون فلسفه، اخلاق، روانشناسی و شاید منطق مورد بحث و دقت نظر قرار می گرفت وبه تدریج در راه دستیابی به هویت مستقل خود گام برداشت. در بحث علوم طبیعی و تجربی به عنوان جزیی از مواد درسی، ما برآنیم که به احتمال قوی دانش شیمی زودتر از دیگر دروس وارد برنامه ی آموزشی شده و آن هم در ارتباط با حوزه ی درسی امام صادق(ع) در مدینه بوده است. پس از شیمی به تدریج دانشهای دیگری همچون ریاضیات، نجوم، فیزیک، و پزشکی در عرصه ی برنامه های آموزشی درخشیدند و نوابغ و اندیشمندان بزرگی را به سوی خود فرا خواندند. محمدبن موسی خوارزمی، محمدبن زکریای رازی، ابوعلی سینا، حسن بن هیثم، ابوریحان بیرونی، عمر خیام، بهاء الدین عاملی و دهها نام دیگر که نه تنها تاریخ علم، که جامعه ی انسانی وامدار آنهاست. از آن جمله اند. پیشرفت سریع مسلمانان در زمینه ی این علوم به یک معجزه شباهت داشت. «تأثیر فرهنگ اسلامی در پیشرفت علوم ریاضی طب و شیمی شواهد بسیار دارد حتی در قرون سیزدهم ترجمه متون اسلامی و مشروح آنها در مدارس عامی آکسفورد،با شوق و علاقه دنبال می شد».(۹)

به این ترتیب از اواخر قرن سوم تا نیمهی قرتن پنجم هجری تقریباً همه ی دانشمندان در همه ی شاخه های مختلف علوم، از فقه و تاریخ تا فزیک و شیمی و پزشکی مسلمان بودند به طوری که نتیجه ی کارهای آنان به دورترین نقاط دنیا نیز رسیده بود. اما متاسفانه این راه ادامه پیدا نکرد و پس از آن به دورانی از رکود و بی حرکتی می رسید که می توان آن را نقطه تنزل یا انحطاط تدریجی نامید هرچند از بیان مفصل علتهای موثر در پیدایش این رکود و توقف در این مقاله معذوریم، ولی میتوانیم تک بعدی شدن برنامهی آموزشی و تاکید انحصاری نهادهای آموزشی بر علوم مذهبی و تاسیس نظامیه ها و در رأس همه نظامیه بعذاد، ضرورت پیروی انحصاری از مذهب اربعه و فتنه مغول در قرن و حوادث غم انگیز دیگری همچون دویست ساله صلیبی، برخوردهای نظامی بین









سایر محصولات :
مرتبه آموزش و پرورش در علم

مرتبه آموزش و پرورش در علم...

سورس ربات همسر اینده تون چه شکلیه

سورس ربات همسر اینده...

دانلود تحقیق فرآوری آلومینیوم لیچینگ

دانلود تحقیق فرآوری آلومینیوم لیچینگ...

فایل روش تدریس درصد پایه ششم

فایل روش تدریس درصد پایه ششم...

مراقبه

مراقبه...

دانلود تحقیق فتو دیود

دانلود تحقیق فتو...

مراحل نفس

مراحل نفس...

مدیریت فناوری اطلاعات 30 ص

مدیریت فناوری اطلاعات 30 ص...

دانلود تحقیق عکاسی.DOC

دانلود تحقیق عکاسی.DOC...

فایل روش تدریس در کلاس های چند پایه

فایل روش تدریس...

مدیریت اداره شبکه های نسل دوم سرویس مطمئن برای سرویس های IP 10ص

مدیریت اداره شبکه...

دانلود تحقیق عیب یابی موتور و رفع آن

دانلود تحقیق عیب یابی موتور...

مدیر اسلامی کیست و مدیریت اسلامی چیست 10ص

مدیر اسلامی کیست و...

فایل روش تدریس خوا استثنا

فایل روش تدریس خوا استثنا...

دانلود تحقیق عیب یابی موتور های الکتریکی

دانلود تحقیق عیب یابی موتور...

مدیریت پایگاه داده‌ها در SQL Server بسته‌هایDTS

مدیریت پایگاه داده‌ها...

مدیریت اسلامی

مدیریت اسلامی...

فایل روش تدریس چندپایه روش گروهی

فایل روش تدریس چندپایه روش گروهی...

دانلود تحقیق عیب یابی موتور های الکتریکی 2

دانلود تحقیق عیب...

دانلود تحقیق عوامل موثر در تشکیل و تخریب خاکها

دانلود تحقیق عوامل موثر...

مدیریت آینده نگر در ICT 13ص

مدیریت آینده نگر...

فایل روش تدریس تفکر استقراییروشهای فعال یاد دهی یادگیری

فایل روش تدریس تفکر استقراییروشهای فعال یاد...

دانلود تحقیق عوامل متمایز کننده در MRI

دانلود تحقیق عوامل...

مدرسه حسینی

مدرسه حسینی...

فایل روش تدریس تشدید

فایل روش تدریس تشدید...

محمد رسول خدا

محمد رسول خدا...

مقاله ایجاد حفاظ در برابر مواد رادیواکتیو _ word

مقاله ایجاد حفاظ در...

دانلود تحقیق عوامل مؤثربرمطلوبیت آب آبیاری

دانلود تحقیق عوامل مؤثربرمطلوبیت آب آبیاری...

محمد ص 2

محمد ص 2...

دانلود تحقیق عوامل مؤثر در طرح روسازی

دانلود تحقیق عوامل مؤثر در...

فایل روش تدریس فصل چهارم ریاضی چهارم اندازه گیری

فایل روش تدریس فصل چهارم...

محبت در اسلام

محبت در اسلام...

دانلود تحقیق عوامل مؤثر در انتخاب رنگ

دانلود تحقیق عوامل...

مثنوی در مدح امام رضا

مثنوی در مدح امام...

فایل روش تدریس اجتماعی دوره ابتدایی

فایل روش تدریس اجتماعی دوره ابتدایی...

دانلود تحقیق عوامل مؤثر بر یادگیری

دانلود تحقیق عوامل مؤثر بر یادگیری...

متن کامل سخنرانی سیدحسن نصر الله به مناسبت شهادت عماد مغنیه

متن کامل سخنرانی سیدحسن نصر...

چارت نمونه ثبت طرح درس تربیت بدنی

چارت نمونه ثبت طرح درس تربیت...

طرح درس سالانه بخوانیم و بنوسیم

طرح درس سالانه بخوانیم...

هدف کلی طرح درس

هدف کلی طرح درس...

متعلقات قران

متعلقات قران...

نگارش طرح درس

نگارش طرح درس...

دانلود تحقیق عوامل ضد تغذیه ای و بیماری زا در لگوم ها

دانلود تحقیق عوامل ضد...

نمونه طرح درس روزانه

نمونه طرح درس روزانه...

نمونه طرح درس روزانه برای یک جلسه درس زیست

نمونه طرح درس روزانه برای...

فایل روش تدریس ای_ یـ ی

فایل روش تدریس ...

مبانی ویندوز و شبکه

مبانی ویندوز و شبکه...

دانلود تحقیق عوامل زنده

دانلود تحقیق عوامل زنده...

ولت متر دیجیتال ۰ تا 30 ولت با AVR
مقدمه ای بر داده کاوی
رشد اخلاق در نوجوانان و جوانان
بررسی نقش محوری زنان در جامعه اسلامی
ولت متر دیجیتال ۰ تا 30 ولت با AVR
ساعت دییجیتال با نمایشگر سون سگمنت
طراحی گیت XOR با hspice
اسیلوسکوپ دیجیتال با AVR
پروژه کنترل موتور DC با استفاده میکروکنترلر ATMEGA 16 با نرم افزارCodeVision همراه فایل Proteus
قانون اساسی
قارچهای عالی
قارچهای عالی (2)
قارچهای خوراکی صدفی60ص
قارچ

کلمات کلیدی :رتبه آموزش رورش تعلیم تربیت آموزش رورش رتبه آموزش بوده است دیگری مچون برنامه علم علوم دانش آموزش تربیت برنامه تعلیم آموزشی اسلامی اسلام تاریخ سلمانان
  • ۹۶/۰۹/۱۰
  • آسمان آبی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی